مقالات

 

پارکت محصولی چوبی است که عموما در فضاهای داخلی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می­گیرد.  کلمه پارکت از لغت فرانسوی Parchet به معنای فضای کوچک احاطه شده توسط چوب، گرفته شده است.

از گذشته های دور استفاده از کفپوش پارکت رواج داشته است که شروع آن از قرن 16 میلادی بوده است. تفاوت اصلی پارکت و لمینیت در دوام و طبیعی بودن آن است که لمینیت مصنوعی و از جنسMDF بوده و فاقد ویژگی­های بنیادی پارکت می­باشد. پارکت­ها با استفاده از چسب، نصب و همچنین به صورت کلیک در یکدیگر قفل میشوند. البته در گذشته قطعات پارکت که ممکن بود شامل قطعات ریز و درشت و یا پازلی باشند کنار یکدیگر و بدون قفل شدن، بر روی کف اصلی چسبانده می­شدند.
باید دقت کرد در هنگام خرید پارکت را با لمینت اشتباه نگیریم. در واقع پارکت از چوب طبیعی به وجود آمده در حالی که لمینت محصولی صنعتی و غیر طبیعی است و از صفحات ام دی اف و یا اچ دی اف تشکیل شده است.

انواع پارکت های چوبی

پارکت  شامل تکه چوب هاییست  که دارای رنگ بسیار زیبا می باشد که روی زمین فرش میشوند. پارکت ها عموما  دو نوع هستند. یک نمونه از پارکت های چوبی درختان بلوط، گردو، راش و … ساخته شده و تک لایه هستند و نمونه ی دیگر پارکت چوبی چند لایه بوده و معمولا از دو بخش هارد وود و سافت وود  ساخته می شود. هر دو نوع از پارکت ها به کمک چسب مخصوص و محکمی چسبانده می شوند.


دسته بندی انواع پارکت از چندین طریق امکان پذیر است:


1- جنس چوب بکار رفته در پارکت چوبی

صورت کلی بهتر است از چوب های سخت برای پارکت استفاده شود، انتخاب نوع چوب پارکت بستگی به عواملی نظیر مقاومت مورد نیاز بسته به میزان رفت و آمد، طراحی فضای مذکور و انتخاب رنگ طبیعی چوب و هزینه تمام شده آن دارد. عمدتا پارکت از چوب درختانی نظیر بلوط ، گردو ، راش ، ون، بامبو و غیره میباشد

2- لایه های پارکت چوبی

لایه های پارکت چوبی

بعضی پارکت ها تنها از یک لایه چوب طبیعی تشکیل شده اند که عمدتا به صورت چسبی بر روی کف نصب میشوند که به آنها "سالید" میگویند در حالی که پارکت هایی نیز وجود دارند که از چندین لایه که تماما چوب هستند تشکیل میشوند. اینگونه پارکت ها به صورت کلیک در یکدیگر قفل شده و بر روی کف نصب میگردند  که به آنها "اینجینیرد" یا مهندسی می­گویند.


3- طرح پارکت چوبی

طرح پارکت چوبی

انواع طرح پارکت عامل دیگری برای دسته بندی می­باشد. طرح پارکت چندین مدل دارد که یکی نوع برش قطعات که میتواند الواری، شطرنجی، مستطیلی ، مربعی ، لوزی و غیره باشد.

4- ابعاد پارکت

ابعاد پارکت

انوع ابعاد در کفپوش های چوبی بالاست ، پارکت های مستطیلی عموما طول هایی بین 60 تا 120 سانتی متر و عرض هایی از 5 تا 18 سانتی متر دارند و پارکت های دکوراتیو در ابعاد گوناگون 40*40 ، 60*60 ، و100*100 موجود می­باشند ، امروزه پارکت با سایز 49*7 سانتیمتر رایجترین است.

تعمیرات و نگهداری پارکت

با همه­ی این تفاسیری که راجع به کف پوش پارکت گفته شد، بدون شک پارکت نسبت به دیگر کف پوش ها بدون رقیب خواهد بود. شاید در گذشته  مشکلی که کف پوش پارکت  داشت، باد کردن آن در برابر رطوبت بوده که امروزه با جدیدترین نسل لاک های ضد رطوبت و ضد خش این مسئله نیز حل شده است. البته در گاهی مواقع، به دلیل ترکیدگی لوله  ها، پارکت غرق در آب  شده و اصطلاحا  باد می­کند  که تعمیرکاران با تجربه در این مواقع کمکتان می­کند. ویژگی خاص پارکت چوبی رفع تمامی خط و خش های روی سطح آن با یک عمل ساب است.

اعمال کفسابی قبل از نصب پارکت

یکی از موارد استفاده از کفسابی ، اجرای این عمل قبل از نصب پارکت است. بدین صورت که قبل از نصب پارکت، اگر کف ساختمان تراز نباشد و حتی پستی و بلندی های کوچکی داشته باشد با کفسابی خشک آن را کاملا مسطح میکنند و این امر کاملا ضروری است

تمیز کردن پارکت

پارکت یک محصول طبیعی بسیار زیبا ولی ملزم به مقاوم سازی است.  در بسیاری از ساختمان ها از پارکت به عنوان پوشش کف و حتی پوشش دیوار استفاده می شود. تمیز کردن و نظافت پارکت ها امری مهم است که اگر به صورت مرتب انجام نشود پارکت شفافیت خود را از دست خواهد داد. درمرحله اول برای تمیز کردن درزهای پارکت از جارو برقی استفاده می شود. سپس باید با استفاده از تی نخی نمداربه نظافت پارکت پرداخت. اما تمیز کردن پارکت را می توان به صورت تخصصی تری نیز انجام داد. اگر با این کارها جرم های پارکت برطرف نشود و نتوان کار تمیز کردن را در منزل انجام داد، باید از نیروهای متخصص در زمینه ساب و لاک و نگهداری پارکت کمک گرفت.

 ساب و لاک  پارکت چگونه صورت می گیرد؟

 ساب پارکت با دقت و تمرکز خاصی انجام می­شود. ابتدا سطحی که قرار است روی آن پارکت شود به عنوان مثال (سرامیک، موزائیک، سنگ) باید صد در صد صاف و هموار, عاری از رطوبت باشد و پستی و بلندی در آن دیده نشود. همچنین سطح مورد نظر باید کاملا تمیز باشد و هیچ گونه گرد و خاک نداشته باشد تا چسب مخصوص به خوبی بتواند روی آن عمل کند. اگر این نکات به خوبی رعایت شوند، پارکت مورد نظر بهتر و طول عمر بیشتری خواهد داشت. اگر این عملیات بصورت دقیق  انجام نگیرد، نصب پارکت چوبی توجیهی  نخواهد داشت.


نصب پارکت


عموما دو سیستم نصب در پارکت وجود دارد
1- سیستم نصب با چسب مخصوص پارکت
در این سیستم پارکت ها توسط چسب مخصوص که در چندین نوع می باشد بر روی کف نصب میشوند ، از مزایای این سیستم نصب میتوان به عدم حرکت پارکت به مرور زمان اشاره کرد. در این سیستم،  پس از نصب باید از ساب و لاک پارکت استفاده کرد تا همه چیز تمیز و یکدست باشد و معمولا هر از چند سال یکبار ساب و لاک پارکت مجددا مورد نیاز میباشد.


2- سیستم نصب کلیکی پارکت اینجینیرد روی فوم مخصوص
در این سیستم نیز قطعات پارکت روی زمین با چسب های مخصوص چسبیده و یا فوم نصب میشود همزمان در یکدیگر قفل میشوند، از مزایای این سیستم میتوان به امکان استفاده مجدد پارکت اشاره کرد . پارکت های مهندسی شده که در این سیستم قرار میگیرد در هنگام نصب  نیازی به ساب ولاک ندارند و سرعت نصب آن بسیار سریعتر از پارکت های سالید است.

 

 

 برای نصب پارکت از هر سیستمی که استفاده شود ، باید نکات زیر مدنظر قرار بگیرد:


1- کف اصلی کاملا تراز باشد چرا که در صورت تراز نبودن کف به مرور زمان درزهایی بین پارکت دیده خواهد شد

2- هر کجا پارکت یا متریال دیگری به دیوار میرسد حداقل 4 میلیمتر درز انبساط مورد نیاز است چرا که چوب اصطلاحا در آن منطقه بازی میکند. درز های انبساط در کناره ها توسط قرنیز و در مجاورت متریال های دیگر توسط گرده پوشانده خواهند شد
3- هیچگونه فاصله ای نباید میان قطعات پارکت نصب شده وجود داشته باشد، بدون شک استفاده از نصاب ماهر و برندهای معتبر پیشنهاد می­شود.

 

آخرین مقالات

قطعا بیشتر چوب ها به آب حساس هستند و این موضوع در پارکتهای چوبی یک مسئله مهم است
خرید پارکت چوبی به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای زیباسازی دکوراسیون داخلی موضوع مورد بحث ما در این بخش میباشد، استفاده از پارکت معمولا در روند...
ماده اولیه پارکت­ها از چوب است، بنابراین مقاومت و عمر بالایی دارند و می توان بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده کرد.

        "البرز پارکت تخصصی ترین شرکت در زمینه پارکت های تمام چوب با بیش از 27 سال سابقه"

27
سال فعالیت مداوم در صنعت چوب
تحت نظر انجمن صنفی کارفرمایی و معماری ،طراحی داخلی تهران
مورد تایید جامعه معماران ایران
 
 
 

تماس با ما :

 تلفن : 26294173 - 26294179
موبایل : 09123379165
آدرس : خیابان ولیعصر - بالاتر از پارک ملت - خیابان مهیار (بازدید با هماهنگی قبلی)
آدرس کارخانه: هشتگرد - شهرک صنعتی فخرایران- شرکت البرز پارکت

جوایز و گواهینامه ها:

تندیس نمایشگاه بین المللی HOFEX 2006

گواهی ثبت

لوح یادبود نمایشگاه بین المللی

لوح یادبود HOFEX & MEDEX 2006

لوح زرین نمایشگاه بین المللی

طراحی و اجرا توسط : نقشگران آماج