مقالات

 این مطلب برگرفته از دستورالعمل نصب پارکت، ارایه شده در انجمن پارکت های چوبی امریکا (National Wood Flooring Association ©2007 l Revised 05.2017) و شامل نکات علمی و تجربی شرکت البرز بلوط (وب سایت alborzparquet.com ) می باشد. 

 پیش از شروع نصب پارکت چوبی،  باید حتما از شرایط گارانتی اعلام شده توسط شرکت تولید کننده پارکت آگاهی کامل داشته باشید، چراکه ممکن است انجام برخی موارد موجب باطل شدن گارانتی پارکت شده و از دامنه خدمات پس از فروش شرکت فروشنده پارکت خارج شوید. به همین دلیل شدیدا توصیه می شود نصب پارکت چوبی حتما توسط افراد متخصص انجام شود تا پروژه نیز در بهترین حالت خود اجرا شود. توجه داشته باشد که هیچ شرکت تولید کننده یا نصب کننده پارکت، چنانچه زیر سازی سطح کار نامناسب بوده و پارکت نصب شده باشد، خدمات پس از فروش را قبول نمی‌کند.

نکته بسیار مهم در زمان نصب پارکت

طبق تحقیقات انجام شده توسط آژانس بین المللی سرطان، یکی از عوامل بیماری های دستگاه تنفسی و بینی گرد و خاک موجود در محیط هنگام نصب و برش قطعات چوبی است. این موضوع به ویژه در زمانی که کار نصب پارکت توسط افراد غیر متخصص و کم تجربه انجام شود اهمیت بیشتری پیدا می کند، لذا توصیه می شود در زمان اجرای هر گونه برش، ساب و سایر فرایندهای که در نصب پارکت انجام می شود برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست، چشم و دستگاه تنفسی از ماسک استفاده نمایید. همچنین دستگاه های مورد استفاده در نصب پارکت چوبی نیز باید دارای منبع جمع‌آوری خاک چوب باشند. چنانچه در نتیجه نصب پارکت ذرات خاک چوب به چشم و یا پوست شما آسیبی رسیده است باید به سرعت محل مورد نظر را به مدت 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

به طور معمول برای برطرف کردن موارد جزئی در نصب پارکت از بتونه، رنگ و سایر متریال های تخصصی مرتبط با نصب پارکت های چوبی استفاده می شود.

در فضاهایی که دارای سیستم گرمایش از کف هستند از پارکت تمام چوب تک لایه سالید را استفاده نکنید.

نصب پارکت چوبی باید در مرحله ای از ساخت بنا انجام شود که کارهایی مانند گچکاری که همراه با آب و رطوبت است اجراشده باشد و تنها یک مرحله از نقاشی باقیمانده باشد

شرایط کف ساختمان نیز باید برای نصب پارکت مناسب باشد، یعنی صاف، خشک، محکم و تمیز باشد. زیر سطحی که قرار است پارکت چوبی بر روی آن قرار بگیرند باید بایستی طبق نظر نصابان و مورد تائید ایشان باشد بطوریکه محکم به زمین چسبیده باشد. توجه داشته باشد که هیچ شرکت تولید کننده یا نصب کننده پارکت، چنانچه زیر سازی سطح کار نامناسب بوده و پارکت نصب شده باشد، خدمات پس از فروش را قبول نمی‌کند.

راهنمای نصب صحیح پارکت های چوبی

هم دما شدن پارکت چوبی با محیط اطراف

پیش از نصب پارکت چوبی باید توجه داشت که چوب یک متریال طبیعی و هیگروسکوپیک است، بدین معنی که با محیط اطراف خود تبادل رطوبتی دارد تا به یک تعادل برسد است لذا پیشنهاد می شود پیش از نصب پارکت چوبی، پارکت ها را برای حداقل 72 ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا با دما و رطوبت محل نصب سازگار شوند. نکته مهم در مورد نگهداری و انبار کردن پارکت این است که پارکت­ها را در جای خشک  نگهداری کنید و همچنین آنها را روی پالت بچینید بطوریکه هوا در زیر آن جریان داشته باشد.

رطوبت زیر سازی پارکت

در مورد رطویت زیر سازی پارکت، بایستی در هر 100 متر 5 منطقه را تست گرفته شود و میانگین آنها نبایستی از 13% کمتر باشد. همچنین اختلاف رطوبت بین پارکت و زیر ساز نبایستی بیش از 5% باشد. بنابراین این دو نکته بسیار مهم در نصب پارکت می باشد:

  • اختلاف رطوبت زیاد بین پارکت و زیر ساز موجب بالا آمدن لبه ها و سایر مشکلات دیگر شده و باعث می‌شود پارکت خریداری شده از گارانتی خارج شود. به همین دلیل برای مناطقی مثل زیر زمین پیشنهاد می‌شود در زیر کار یک لایه 6 میل پلی یورتان نصب شود که  به عنوان عایق رطویت عمل نماید و سپس پارکت نصب شود.
  • تهویه بسیار مناسب در این مناطق بسیار مهم است. فضایی که پارکت ها در آن نصب می‌شوند باید از نظر دما و رطوبت شود، باید دارای دمایی بین 24-18 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی بین 65-35 درصد باشد.

رطوبت زیر سازی پارکت نصب پارکت

 

نکات مهم در زمان خرید پارکت چوبی

به خاطر داشته باشید که طرح، رنگ و نقش و نگار روی تکه های پارکت با یکدیگر متفاوت هستند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از خرید پارکت چوبی از فروشنده درخواست کنید که حداقل 1 یا 2 بسته از پارکت ها را به طور کامل باز نموده و روی زمین در کنار یکدیگر قرار دهد (اصطلاحا فرش کند.). به این ترتیب شما می توانید طرح کلی تری از پارکت های نصب شده مشاهده نمایید.

همچنین از فروشنده درخواست کنید که هنگام نصب پارکت، چندین بسته را باز کرده و قطعات بسته ها با یکدیگر مخلوط شوند، به این ترتیب تنوع رنگ و طرح بسته ها در سراسر مساحت پارکت شده پخش می شود و نقش و نگار های چوب متفاوت یکجا متمرکز نمی‌شوند. اگر چیدمان پارکت به صورت آجری است، می‌توان پارکت ها را منظم یا نامنطم نصب نمود. از جمله ویژگی‌های نصب نامنظم پارکت این است که به هیچ عنوان پرت و دور ریز ندارد و کوچکترین و بزرگترین تکه های پارکت نیز استفاده می شود.

محاسبه تعداد پارکت مورد نیاز برای پوشش سطح

یکی از نکات بسیار مهم پیش از خرید پارکت برآورد دقیق تعداد قطعات پارکت مورد نیاز است. (برای مشاهده قیمت پارکت اینجا را کلیک نمایید.) در نظر داشته باشید که برای نصب پارکت چوبی به شیوه آجری حدود 5% بیشتر از تعداد محاسبه شده خریداری کنید. در همین راستا اگر الگوی نصب پارکت در محل موردنظر پیچیده تر و مانند جناغی است که دارای قطعات پرت زیادی است، بهتر است قطعات اضافه 10% و یا بیشتر شود. در هنگام نصب قسمت‌هایی از اتاق که به دیوار یا موانع عمودی می‌رسد حدود 15-10 میلیمتر پارکت را از دیوار فاصله دهید تا زمان تغیر رطوبت و دما فضا جهت انقباض و انبساط وجود داشته باشد. این فاصله یکی از مهمترین بخش های نصب صحیح پارکت طبق دستورالعمل نصب پارکت ارایه شده در انجمن پارکت های چوبی امریکا (National Wood Flooring Association ©2007 l Revised 05.2017) می باشد.

آخرین مقالات

قطعا بیشتر چوب ها به آب حساس هستند و این موضوع در پارکتهای چوبی یک مسئله مهم است
خرید پارکت چوبی به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای زیباسازی دکوراسیون داخلی موضوع مورد بحث ما در این بخش میباشد، استفاده از پارکت معمولا در روند...
ماده اولیه پارکت­ها از چوب است، بنابراین مقاومت و عمر بالایی دارند و می توان بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده کرد.

        "البرز پارکت تخصصی ترین شرکت در زمینه پارکت های تمام چوب با بیش از 27 سال سابقه"

27
سال فعالیت مداوم در صنعت چوب
تحت نظر انجمن صنفی کارفرمایی و معماری ،طراحی داخلی تهران
مورد تایید جامعه معماران ایران
 
 
 

تماس با ما :

 تلفن : 26294173 - 26294179
موبایل : 09123379165
آدرس : خیابان ولیعصر - بالاتر از پارک ملت - خیابان مهیار (بازدید با هماهنگی قبلی)
آدرس کارخانه: هشتگرد - شهرک صنعتی فخرایران- شرکت البرز پارکت

جوایز و گواهینامه ها:

تندیس نمایشگاه بین المللی HOFEX 2006

گواهی ثبت

لوح یادبود نمایشگاه بین المللی

لوح یادبود HOFEX & MEDEX 2006

لوح زرین نمایشگاه بین المللی

طراحی و اجرا توسط : نقشگران آماج