مقالات


ویژگی های مهم پارکت های چوبی:

یکی از خواص مشکل ساز بسیاری از گونه های چوب ( مثلا بامبو مقاومت بالایی به رطوبت دارد) حساس بودن و آسیب دیدن در برابر آب و یا رطوبت است و از طرف نیز دیگر چوب عایق بسیار خوبی است

با توجه به این خصوصیات، پارکت چوب نیز طبیعتا دارای همین ویژگی­ها است (البته پارکت اینجینیرینگ یا مهندسی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد).

از سوی دیگر زیبایی، شکوه، اصالت و لوکس بودن پارکت، اجازه چشم پوشی از این متریال را به معماران و طراحان داخلی نمیدهد بنابراین راه حل آن را میتوان کاهش آسیب های ناشی از رطوبت  در پارکت ها دانست. با پیشرفت علم و توسعه فناوری و همچنین گران شدن چوب در دهه نود میلادی متخصصان به فکر استفاده از لایه های 2 الی 5 میلیمتری در پارکت افتادند. این محصولات جدید به پارکت های مهندسی معروف شد و می­توان به عنوان نسل جدیدی  از پارکت شناخت که در برابر رطوبت کف مقاومت بالایی دارند (پارکت های سالید بیشترین آسیب را از رطوبت کف میبینند).

معظل بالا آمدن، تبله کردن دربیشتر منازل ویلایی که همچنین عایق رطوبت مناسبی هم نداشتند دیده میشد. بالا آمدن پارکت های تک لایه به دلیل نداشتن عایق رطوبتی مناسب و یا بالا بودن سطح آب زیر زمینی در شمال ایران به وفور دیده می­شود. میخواهیم در این قسمت موضوع را ریشه یابی کنیم. اکثر ویلاسازی ها و شهرک سازی ها در شمال ایران روی زمین های انجام گرفته و میگیرد که سابقا شالیکاری بوده است و این زمین ها نیز خاصیت ماندابی و استخر مانند دارند این مسئله در کنار بالا بودن سطح آب های زیر زمینی، پایین بودن فونداسیون ویلاها و عایق نبودن آنها باعث شده پارکت تک لایه دوام کمی داشته باشد، سریع معظلات خود را نشان دهد و گزینه مناسبی نباشد. در صورت حل شدن موارد ساختمانی فوق، پارکت چوبی گزینه بسیار خوبی است بنابراین میتوان گفت ریشه آسی های پارکت در ویلاهای شمال کشور، نداشتن وجدان کاری، آگاهی کم در بعضی از سازنده ها و پیمانکاران است که بیس کار را درست اجرا نمیکنند و بدین ترتیب پارکت و شرکت مجری نصب آن و در نهایت مشتری متضرر می شوند. اما پارکت های چند لایه تمامی مشکلات را حل کرده و میتوانید با خیال راحت از چوب و کفپوش طبیعی در مناطق شمال ایران لذت ببرید. مسئله دوم سیستم های گرمایش از کف میباشد. در این مورد نیز مانند مثال ویلاهای شمال، مسئله اصلی عدم اجرای صحیح و بهینه سیستم گرمایش از کف است یا عدم آگاهی بهره­بردار از چگونگی راه اندازی و نگهداری این شیوه گرمایش، همچنین عدم انتخاب این محصول در مراحل اولیه ساخت و ساز که موجب میشود کارفرماها یا مالکین زیر سازی را بر اساس پارکت چوبی انجام نمیدهد و اصطلاحا این تصمیم را در دقیقه نود میگیرند.

سیستم های گرمایش از کف (under heating) که معمولا لوله ها بصورت مارپیچی در کف ساختمان اجرا می شود بایستی بسیار پویا و با کارایی بالا طراحی شده باشد. همچنین بایستی قسمت زیرین آن بوسیله عایق های حرارتی مثل فوم های مخصوص پوشانده شود و قسمت بالای آن حدود 10 سانتیمتر پوکه یا بتن شود. چرخش آب گرم در این لوله ها باعث بالا رفتن همگن دمای محیط شده و  پارکت چوب گرمایی لذت بخشی را به ارمغان می آورد. شایان ذکر است چوب عایق دما هست و در گرمایش از کف، دما را به آرامی منتقل و به آرامی از دست میدهد. بدین ترتیب از این سیستم انتظار گرم شدن سریع فضای مورد نظرتان را نداشته باشید. این نکته بسیار مهم هم در نظر داشته باشد چوب یک متریال زنده و هیگروسکوپیک است که با محیط اطراف خود در حال تبادل رطوبتی است. این نکته بایستی توسط طراح تاسیسات در نظر گرفته شود.حتما از بتن عیار بالا و ماسه شسته شده بدون املاح استفاده شود. در بسیاری از مجموعه­ها و ساختمان های معتبر تهران مانند برج سامان، اسکان، هرمزان و حتی فاز یک و دو اکباتان این نکات رعایت شده و تیم اجرایی بدون هیچ دغدغه ایی حتی میتواند پارکت را روی بتن و یا سیمان نصب کند. زیر سازی پارکت باید خشک، محکم و صاف باشد اگر پروژه همچین شرایطی نداشته باشد بایستی کف کاذب ایجاد کرد. توصیه میکنیم فاصله بین بتن ریزی کف یا کفسازی با نصب پارکت حداقل 4 ماه باشد. سپس تست رطوبت کف انجام گیرد و در صورت تخلیه رطوبت بتن به سطح مناسب نصب پارکت انجام گیرد. حداقل 14 روز قبل از نصب پارکت نباید گرمایش از کف روشن شده باشد. همچنین یک ماه پس از نصب پارکت گرمایش با حداقل دما روشن شود و افزایش دما به تدریج و به آرامی صورت گیرد. یکی از نکات بسیار مهم هم انتخاب چسب مناسب برای کار در چنین شرایطی است. بهتر است ضخامت پارکت هایی که در گرمایش از کف استفاده می شود از 15 میلیمتر بیشتر نباشد به همین دلیل ضخامت پارکت های مهندسی نهایتا 15 میلیمتر است. اما پارکت های مهندسی سازگاری بهتری با گرمایش از کف دارد و میتوان گفت بهترین گزینه است. این پارکت ها از یک طبقه پلای وود و یک لایه هاردوود 5-3 میلیمتری تولید میشود که البته بعضی کمپانی ها از گونه های چوبی مانند birch  یا pine برای این منظور استفاده میکنند. در مجموع میتوان نصب پارکت در سیستم گرمایش از کف حساس ولی قابل اجراست. همچنین کارفرما بایستی از حداقل زمان کفسازی، تصمیم خود مبنی بر نصب پارکت چوب را بگیرد.

 

 

آخرین مقالات

قطعا بیشتر چوب ها به آب حساس هستند و این موضوع در پارکتهای چوبی یک مسئله مهم است
خرید پارکت چوبی به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای زیباسازی دکوراسیون داخلی موضوع مورد بحث ما در این بخش میباشد، استفاده از پارکت معمولا در روند...
ماده اولیه پارکت­ها از چوب است، بنابراین مقاومت و عمر بالایی دارند و می توان بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده کرد.

        "البرز پارکت تخصصی ترین شرکت در زمینه پارکت های تمام چوب با بیش از 27 سال سابقه"

27
سال فعالیت مداوم در صنعت چوب
تحت نظر انجمن صنفی کارفرمایی و معماری ،طراحی داخلی تهران
مورد تایید جامعه معماران ایران
 
 
 

تماس با ما :

 تلفن : 26294173 - 26294179
موبایل : 09123379165
آدرس : خیابان ولیعصر - بالاتر از پارک ملت - خیابان مهیار (بازدید با هماهنگی قبلی)
آدرس کارخانه: هشتگرد - شهرک صنعتی فخرایران- شرکت البرز پارکت

جوایز و گواهینامه ها:

تندیس نمایشگاه بین المللی HOFEX 2006

گواهی ثبت

لوح یادبود نمایشگاه بین المللی

لوح یادبود HOFEX & MEDEX 2006

لوح زرین نمایشگاه بین المللی

طراحی و اجرا توسط : نقشگران آماج